ЕЛЕМЕНТИ ПРОЦЕСА КОМУНИЦИРАЊА
Како би
комуникација била успешна неопходно је да садржи следеће елементе:
1. пошиљалац (адресант, енкодер,
комуникатор, извор, иницијатор)
2. прималац (адресат, декодер, аудиторијум)
3. порука
4. канал (медијатор)
5. повратна информација (feedback)
6. опажање (перцепција).
Пошиљалац започиње комуникациони процес
саопштавањем неке информације, идеје или става. Он је извор, односно иницијатор
информације. Он енкодира поруку тако што је преводи на смисаони материјал који
прималац може да разуме. Порука мора бити јасно и недвосмислено формулисана са
истицањем онога што је најважније. Пошиљалац мора да поседује добру вештину
комуницирања, искуство у томе и одговарајуће менталне способности. Основни циљ
пошиљаоца је да пренесе информацију на адекватан начин.
Прималац прима, декодира поруку и преводи је на
свој ниво разумевања. Основна активност примаоца је слушање (сазнајни
моменат). На који ће начин
прималац схватити поруку зависи од његовог опажања али и од пошиљаоца. При томе
су важни искуство, ставови и интелектуалне способности самог примаоца.
Порука (информација) има основни задатак да пренесе смисао
који има код пошиљаоца на примаоца. Међутим некада порука нема исти смисао за
оба учесника комуникације. Томе доприносе индивидуалне карактеристике учесника,
њихови системи вредности, ставови, веровања и сл.
Канал (медијатор) је „пут“ којим се шаље порука од пошиљаоца
до примаоца. То могу бити глас односно речи, писма, разна техничка средства,
људи који преносе информације итд. Традиционална средства информисања су
штампа, радио и телевизија.
Повратна информација (feedback) је одговор примаоца на примљену поруку.
Тек са повратном информацијом порука је потпуна. У повратној информацији пошиљалац сазнаје да ли је његова порука примљена и како је схваћена.
Опажање (перцепција) је значење које поруци придају
пошиљалац и прималац. Циљ доброг комуницирања је да значење које поруци придаје
пошиљалац буде што приближније значењу које му даје прималац. Требало би да
„истим очима“ гледају на поруку. Стога је различитост опажања најчешћи узрок
тешкоћа и прекида у комуникацији.
Сваки од наведених елемената је веома важан у процесу
комуницирања како би он био успешан, тј. како би се остварицо његов циљ. А циљ
сваког процеса комуницирања је да пошиљалац пренесе поруку (информацију) коју
жели, што подразумева да порука стигне до примаоца и да је он разуме на
адекватан начин.
ГРАФИЧКИ ПРИКАЗ ЕЛЕМЕНАТА ПРОЦЕСА КОМУНИЦИРАЊА
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.