ВРСТЕ КОМУНИКАЦИЈЕ
Комуникација
се води у свим областима јавног, привредног, друштвеног и приватног живота, па се стога може поделити
на: приватну, службену,
пословну и друштвену комуникацију.
Приватна комуникација подразумева обраћање физичких лица другим физичким лицима и обраћање
физичких лица правним лицима.
Службену комуникацију врше органи управе,
и друге институције које имају јавна овлашћења и баве се неком врстом
друштвено-корисне делатности са другим правним и физичким лицима у циљу
обављања своје делатности. Према органима управе и других институција из којих
потиче и проблематици коју регулишу, службена комуникација се може поделити на:
управну, дипломатску, војну и судску.
а) Управну комуникацију воде државни
органи и јавне установе (општине, здравствене и образовне институције, и др.)
са другим правним и физичким лицима у оквиру своје надлежности.
б) Дипломатску
комуникацију воде дипломатски и конзуларни представници појединих држава са
другим правним лицима, а преко министарстава иностраних послова у вези са
пословима спољне политике.
в) Војна
комуникација представља вербално комуницирање војних органа у вези са
одређеним питањима и задацима.
г) Судску
комуникацију воде судови у оквиру своје надлежности.
Пословну комуникацију врше привредне
организације са другим правним и физичким лицима у циљу обављања своје
делатности. Према делатностима којима се бави привредна организација из које
полази порука, пословна комуникација може се поделити на: индустријску, трговинску, банкарску, туристичку, угоститељску, пољопривредну,
саобраћајну итд.
Друштвену комуникацију врше различите друштвене организације.
Пословна комуникација се може
делити према бројним критеријумима, нпр.:
1) Према смеру
комуницирања, комуникација се дели на интерну (контакти унутар организације у свим правцима
– вертикално, хоризонтално и дијагонално) и екстерну (контакти организације са циљним групама из
спољњег окружења). Према врсти циљних група екстерна
комуникација се даље дели на: комуникацију са купцима и комуникацију са широм
друштвеном заједницом (запосленима ван организације, добављачима, финансијским
институцијама, дистрибутерима, научницима, владиним званичницима итд.).
2) Према начину
комуницирања дели се на вербалну
и невербалну комуникацију.
а) Вербална комуникација може бити усмена и писана.
Усмена подразумева употребу речи (директан разговор, телефонски разговор, и
др.). Писана обухвата писане симболе, речи, реченице и параграфе у облику
писама, дописа, решења, уговора и сл. Синоном за ову врсту комуникације је кореспонденција.
б) Невербална
комуникација обухвата став
и покрете тела, мимику лица, покрете очима, покрете рукама, невербални аспект говора и сл.
3) Према језику
комуницирања комуникација се дели на пословну комуникацију која се води на званичном
језику једне државе и пословну инокомуникацију,
која се води на страном језику.
4) Према броју учесника
комуникација се дели на интерперсоналну
(личну), у којој се пошиљалац обраћа само једном примаоцу и општу, у којој се пошиљалац обраћа већем
или мањем броју прималаца, помоћу разних техничких средстава.
5) Према одређености и заснованости комуникација се дели на формалну, која је одређена хијерархијском структуром организације, упутствима и потребама за извршењем одређених послова и задатака и неформалну, која се заснива на личним односима, који се успостављају независно од хијерархијске структуре и радних задатака.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.